Met de shinkansen op reis door Japan

Vanaf € 1.950,00 p.p. (14 dagen / 13 nachten)
Telefoon:
09-2341311

Bezienswaardigheden in Japan

Er valt genoeg te beleven in het prachtige Japan. Kies hieronder of op het kaartje hiernaast de highlight waar je meer informatie over wilt hebben. Lees de informatie aandachtig door en ga direct naar het reisaanbod.

Zoom op volledig land
Kaart openen Kaart sluiten

Fukuoka

Fukuoka

Start je reis in de grootste stad van de vier Japanse hoofdeilanden, Fukuoka! |Japan

Hong Kong

Hong Kong

De stad van Hong Kong; groot hectisch en veelzijdig. Kortom, er valt altijd wat te beleven!

Okayama

Okayama

Bezoek één van Japans beroemdste tuinen in Okayama! |Japan

Tokyo

Tokyo

Één van de dichtst bevolkte gebieden ter wereld maar toch heerst er geen chaos. Integendeel, alles is perfect georganiseerd in Tokyo

Fukuoka - Hiroshima - Okayama - Kyoto - Tokyo

met-de-shinkansen-op-reis-door-japan Deze tweeweekse reis begint in Fukuoka op het zuidelijke eiland Kyushu, en eindigt in de hoofdstad Tokyo. Onderweg staan tal van hoogtepunten op het programma; het heilige eiland Miyajima met zijn 'drijvende' tempelpoort, het vredespark en -museum van Hiroshima en de tempels en tuinen van Kyoto.

Ook minder voor de hand liggende bestemmingen behoren tot de mogelijkheden. Wat dacht je van een fietstocht tussen de rijstvelden op de Kibi-vlakte, of een wandeltocht in het berggebied ten noorden van Kyoto? 

Tijdens deze reis gebruik je een Japan Railpass. Eenvoudig en erg handig. Er zijn passen van 1, 2 en 3 weken. Voor deze reis regelen we een pass van 1 week die je gebruikt voor alle transfers tussen Fukuoka en Tokyo.

Vertrek Amsterdam / Brussel

Dag 1
Vandaag vertrek je per vliegtuig uit Nederland of België naar Japan.

Aankomst Fukuoka

Dag 2
96115/Japanners - jeugd - P1610542 - Marcel Mioch.JPG Aankomst op de luchthaven van Fukuoka.

In tegenstelling tot veel andere steden, ligt de luchthaven van Fukuoka dicht bij het centrum van de stad. Erg handig, want na aankomst ga je meteen naar het metrostation onder terminal 2 van de domestic terminal, en ben je in minder dan een kwartier in het centrum.  

Let wel: als je landt op de internationale terminal moet je eerst nog even de shuttlebus nemen naar de domestic terminal (ongeveer 10 minuten). 



Fukuoka

Dag 3
96124/tempel algemeen japan 2007.jpg Wat ons betreft is Fukuoka de perfecte stad om een Japan reis te beginnen; een metropool op mensenmaat. Toegegeven, het is er allemaal iets minder overrompelend dan in steden als Osaka of Tokyo. Je moet hier dan ook niet eindigen, maar de stad leent zich prima om je eerste onwennige stappen op Japanse bodem te zetten.  

Dit betekent niet dat er niets te beleven valt. Door haar ligging, dicht bij het Koreaanse schiereiland, is Fukuoka steeds het venster op de buitenwereld geweest. Hier vind je de oudste boeddhistische tempels van het land, en je proeft ook de Chinese en Koreaanse invloeden in de lokale keuken.  

Zelf vinden we het steeds erg fijn om te wandelen tussen Tenjin en Hakata, langs moderne gebouwen zoals de IMS-building en ACROSS Fukuoka (waar ook het Tourist Information Center (TIC) zit). Neem ook even een kijkje in het megalomane shopping-complex Canal City en spoel daarna alle indrukken door met een kopje groene thee in de tuin Rakusui-en. 

Fukuoka - Hiroshima

Dag 4
96135/metrostation.jpg Vandaag ga je naar het Hakata Treinstation, waar je jouw voucher inruilt voor je Japan Railpass. Je allereerste treinreis in Japan is direct met de shinkansen naar Hiroshima. Als je rond een uur of 10 vertrekt, ben je rond de middag in Hiroshima. Eerst even aanmelden bij het hotel. Inchecken kan meestal pas vanaf 14 of 15 uur, maar met wat geluk kun je al iets vroeger op je kamer.  

Wil je voor de lunch even proeven van de lokale specialiteit? Vraag dan in het hotel naar het restaurant Okonomimura. Hier zit je schouder aan schouder met de Japanners rond de bakplaat, en proef je okonomiyaki, een moeilijk te definiëren maar erg lekker gerecht dat het midden houdt tussen een pizza en een pannenkoek.  

De rest van de middag kun je doorbrengen in de stad. We raden aan om eerst het vredesmuseum te bezoeken, om daarna alles rustig te laten bezinken in het omliggende vredespark.  

Hiroshima - Okayama via Miyajimi

Dag 5
96144/miyajima 2007.jpg Je kunt na het uitchecken je koffers in bewaring geven aan de receptie van het hotel. Dit kan natuurlijk ook in een locker in het treinstation.   In ongeveer een half uur trein je naar Miyajima-guchi (letterlijk; de poort naar het eiland Miya-jima). Van het station loop je naar de ferry-terminal, en neem je daar een ferry naar het eiland. De JR-ferry is gratis met je Railpass.  

De trekpleister van het eiland staat niet op het eiland zelf, maar enkele tientallen meters van de kustlijn verwijderd. Bij hoog water lijkt de oranje tempelpoort te drijven op het water, bij laag water kun je er gewoon onder lopen om schelpjes te zoeken.  

Miyajima behoort tot de Nihon Sankei, de drie beroemdste uitzichten van Japan. In de restaurantjes en de souvenirwinkeltjes tussen de ferry terminal en de torii is het dan ook vaak erg druk. Daarom vinden we het steeds erg fijn om dit even achter ons te laten en naar de top van Mount Misen te gaan. Het uitzicht over de Japanse Binnenzee is adembenemend, wat ons betreft nog mooier dan dat van de torii beneden. We raden aan om de kabelbaan te nemen, want het bergpad naar boven is niet meer in goede staat en vaak erg glibberig.  

Na bezoek aan het eiland keer je eerst terug naar Hiroshima om je bagage op te pikken. Daarna reis je met de shinkansen naar Okayama.

Okayama

Dag 6
Okayama is vooral bekend omwille van Koraku-en, één van Japans beroemdste tuinen. Deze landschapstuin maakt gebruik van het Shakkei-principe waarbij een stukje van de omgeving in het tuinbeeld wordt geïntegreerd. Hier heeft men dit toegepast met de donjon van het nabij gelegen kasteel.  

Lokale fotografen brengen hun bruidspaartjes graag naar de tuin voor de trouwfoto's. We vinden het steeds erg aandoenlijk om het glunderende bruidje en haar onwennige bruidegom in vol Japans ornaat door de tuin te zien schuifelen. Een beleefde buiging en een welgemeend ‘omedeto gozaimasu’ (gefeliciteerd), en dan gaan ze maar wat graag voor je (of met je) op de foto. Niet vergeten om ook het kasteel in de achtergrond te kaderen!  

Ook leuk is het om te fietsen op de Kibi vlakte. Er is een bewegwijzerde route tussen de stations van Soja en Bizen Ichinomiya, een tocht van een vijftiental kilometer. Trek er toch maar een halve dag voor uit, want de fiets gaat onderweg vaak aan de kant om allerlei heiligdommen en grafheuvels van dichterbij te bekijken.  

Fietsen kunnen gehuurd worden bij de fietsverhuurders aan beide stations. We raden aan om tijdens de zomermaanden 's ochtends te fietsen, en na de middag verkoeling te zoeken in het theehuis van Koraku-en.  

Op de terugweg naar Okayama kun je nog even uitstappen in Kurashiki voor een avondwandeling langs het kanaal. 

Okayama - Kyoto (via Himeji - optioneel)

Dag 7
96163/Himeji - Famous Japanese samurai castle in spring with cherry blossom  - shutterstock_31000660.jpg Vandaag neem je de shinkansen richting de oude hoofdstad Kyoto.  

Een stop in Himeji? Aan jou de keuze! Shirasagi-jo, ofwel het Witte Reiger kasteel, ondergaat momenteel een grondige renovatie. Erg bijzonder om te zien hoe de Japanners dat hebben aangepakt; het gebouw werd helemaal ingepakt in een wit zeil. En op dat zeil staat een levensgrote afbeelding van het kasteel.

Toen wij er laatst waren konden we niet overal naar binnen, maar het was wel geweldig interessant om de Japanse ambachtslui aan het werk te zien. 


Kyoto

Dag 8 tem 9
96174/hiroshima schoolkinderen.jpg Het zal je misschien verbazen maar Kyoto is één van de meest bezochte steden op aarde. Jaarlijks bezoeken ongeveer 5 miljoen mensen haar tempels en tuinen. Het overgrote deel is binnenlands toerisme: familie trips, schoolreisjes en bedrijfsuitjes. Toeristen uit andere Aziatische landen zoals Zuid-Korea en China hebben recent de charmes van Kyoto ontdekt.

Een kleine waarschuwing vooraf;  tijdens een eerste verkenning zal Kyoto de hoge verwachtingen waarschijnlijk niet helemaal kunnen inlossen. In eerste instantie waren wij niet echt onder de indruk. Kyoto geeft haar geheimen namelijk niet zomaar prijs.

Dat werd anders toen we een keer een fiets huurden en bijna direct verdwaalden in de stad. Op iedere hoek wacht wel een nieuwe verrassing; de tatamimaker die zijn matten aan het binden is, de tofu schepper in de weer met zijn sojabonen, of het oude dametje dat haar hondje borstelt in de lentezon… Het zijn deze mensen die, ver weg van de platgetreden toeristen paden, deze stad zo uniek maken.

Het zal je niet verbazen; als we weer in Japan zijn staat een bezoek aan Kyoto altijd op het programma.    

Kyoto - Tokyo per shinkansen

Dag 10
96183/11 Tokio Mount Fuji (3).JPG Vandaag reis je verder naar Tokyo. Je kunt hierbij kiezen tussen de snelbus of de shinkansen.

Onderweg is Mount Fuji, bij helder weer, zowel vanuit de bus als vanuit de trein te zien. De snelbus maakt wel een stop van een twintigtal minuten bij een parkeerplaats met een viewpoint. Als je met de trein gaat, zul je het moeten doen met een kiekje vanuit de trein.

Hoe snel wel je reizen? Met de snelbus ben je de hele dag onderweg, met de shinkansen slechts een tweetal uren. Waar kies je voor? Vroeg vertrekken en een extra dag in Tokyo, of laat vertrekken en nog wat extra tijd in Kyoto? Wij weten het wel! 

Tokyo

Dag 11
96194/9 Tokio Meiji heiligdom (18).JPG Een vraag die ons vaak wordt gesteld: hoeveel inwoners telt Tokyo nu precies? Het hangt er een beetje van af hoe je Tokyo definieert. Om het simpel uit te leggen: 13 miljoen in Klein-Tokyo, en 36 miljoen in Groot-Tokyo.

Maar wat ons steeds weer fascineert als we er zijn. Dit is één van de dichtst bevolkte gebieden ter wereld maar toch heerst er geen chaos. Integendeel, alles is perfect georganiseerd; de treinen rijden op tijd, de straten liggen er kraaknet bij en ook in het verkeer blijft iedereen steeds heel 'zen'.

Beetje saaie bedoening daar? Bang dat de verveling zal toeslaan? Wandelen in de tuinen van het keizerlijk paleis, met de monorail naar het strand op het eiland, shoppen in Harajuku, karaoke zingen, een museum meepikken in het park van Ueno, naar het Kabuki-theater, een boottocht op de Sumida-gawa rivier, etc... Het is maar een greep uit de vele ervaringen die te ervaren zijn in Tokyo....

Op je eerste dag in Tokyo raden we je daarom aan om een rondje te maken met de Yamanote-lijn. In minder dan een uur maak je 'een rondje Tokyo'. Met een plattegrondje op schoot ben je meteen goed georiënteerd en je hebt natuurlijk direct ook een goede indruk van de enorme omvang van de stad.

Ook aan te bevelen op de eerste dag is een stop in de kantorenwijk Shinjuku in het westen van de stad. Op het gelijkvloers van de Tokyo Metropolitan Government Building zit een Tourist Information Center met erg behulpzaam personeel. Vraag hier je Tokyo City Map en Tokyo City Guide op, en vuur meteen ook al je andere vragen op hen af. De belangrijkste zaken die je hier het best nog even kunt navragen zijn de steeds weer veranderende tijden van de sumo-trainingen (een echte aanrader!), wanneer je een voorstelling van kabuki-theater kunt bijwonen en de sluitingsdagen van de Tsukiji vismarkt

Tokyo

Dag 12
96203/419  markt kyoto.jpg Ons favoriete ochtendprogramma in Tokyo is alleen voor de 'vroege vogels' onder jullie. Je moet immers al om 04.00 's ochtends op staan!

Om 05.00 uur ga je eerst naar de vismarkt in Tsukiji. Hier aangekomen moet je je eerst even gaan aanmelden voor een bezoek aan de tonijnveiling. Dat mag je eigenlijk niet missen, maar zelf vinden we het veel leuker om achteraf nog wat rond te lopen tussen de viskraampjes. Het mag officieel eigenlijk niet meer, maar toen we er voor het laatst waren (najaar 2011) werd het wel nog getolereerd.

Rond een uurtje of zeven is het dan tijd voor een sushi-ontbijt en/of een kopje koffie. Coffeeshop Yonemoto naast de Lawson is een must!

Na het ontbijt reis je verder naar de sumo-wijk Ryogoku. Als het goed is heb je de adresgegevens van een sumo school ontvangen van de meisjes van het TIC. Zelf kunnen we dit helaas niet regelen voor je omdat de programma's van de scholen bijna dagelijks veranderen. De meeste scholen liggen op wandelafstand of een korte taxirit van het station van Ryogoku.

Na de sumo-training loop je langs de oevers van de Sumida rivier naar Asakusa, één van de oudste wijken van Tokyo. Daar kom je aan rond een uurtje of negen en ben je wellicht toe aan een tweede kop koffie. Inmiddels heb je al zoveel indrukken opgedaan dat het lijkt alsof de dag al halverwege is. De riksjarijder die zijn fiets voor de deur parkeert, doet je beseffen dat de dag nog moet beginnen. 

Vanaf Asakusa is het ook mogelijk om te varen op de Sumida rivier. De boten vertrekken vanaf de kade onder de brug tegenover de Asahi Beer Hall, het gebouw van de hand van Philippe Starck met de gigantische vlam op het dak.

​Je kunt eerst een hapje eten in de buurt van de Senso-ji tempel. Na de lunch stap je op de boot richting het eiland Odaiba in de baai van Tokyo. Er is van alles te beleven op het eiland maar zelf houden we nog het meest van een biertje op het kunstmatige strand Odaiba Marine Park. Voor een paar 100 yen neem je een biertje uit een drankautomaat en kun je zij aan zij met de talloze Japanse koppeltjes genieten van de zonsondergang over Tokyo.

​Voor de terugreis raden we je aan de monorail Yurikamome te nemen. Zorg ervoor dat je vooraan zit (als het te druk is neem je gewoon de volgende trein) want de rit over de Rainbow Bridge en de aankomst tussen de wolkenkrabbers van Shinbashi is fenomenaal!

​In Shinbashi stap je op de vertrouwde Yamanote-lijn richting Ueno. In Ameyokocho aan de zuidkant van het station, kun je nog aanschuiven in de talrijke eettentjes onder de sporen voor een portie yakitori (gebakken kip spiesjes). Het Engels van de Japanse salarymen is recht evenredig met het alcoholgehalte in hun bloed, en er worden dan ook snel diepgaande gesprekken aangeknoopt met de gaijin (buitenlander): 'Where are you from?'. 

Vertrek Tokyo

Dag 13
Vandaag heb je nog een groot deel van de dag om zelf Tokyo te verkennen. Pas aan het eind van de middag reis je naar de luchthaven voor je reis terug naar Europa. 

Aankomst Nederland / België

Dag 14

Inclusief

  • alle overnachtingen op basis van logies en ontbijt
  • 1 week Japan Railway Pass op basis van tweede klas
  • thee ceremonie in Gion wijk in Kyoto
  • sake proeverij in Kyoto
  • begeleide transfer van Tokyo station naar de accommodatie
  • treinkaartje van Ueno station naar de luchthaven van Narita

Exclusief

  • internationale retourvlucht Amsterdam / Brussel – Fukuoka en Tokyo - Amsterdam / Brussel
  • overige maaltijden, entreegelden, excursies, persoonlijke uitgaven en fooien
  • boekingskosten (€ 17,50 p.p.)
  • optionele bijdrage Trees for All
  • benodigde inentingen
  • verplichte bijdrage Calamiteitenfonds (€ 2,50 per boeking)
  • eventuele reis- en/of annuleringsverzekering

Optioneel:

- Taxi transfer van de luchthaven van Fukuoka naar het hotel
- Japanse accommodatie in Hiroshima met onbijt en diner
- Japanse accommodatie op Miyajima (eilandje nabij Hiroshima) met ontbijt en diner.
 
Alle prijzen op aanvraag.

Verleng je reis met deze bouwstenen

Mijn reisplan
  • Actief Actief 0 dg
  • Cultuur Cultuur 0 dg
  • Natuur Natuur 0 dg
  • Strand Strand 0 dg
  • Taal Taal 0 dg

Stel zelf jouw reis samen en klik op ga ik doen om een bouwsteen/rondreis toe te voegen aan je reisplan.

Chat

E-mail ons

Boek veilig en vertrouwd